javahermarket

مایکروسافت و یاهو باهم به توافق رسیدند - google one
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/4/20
10:32 صبح

مایکروسافت و یاهو باهم به توافق رسیدند

بدست محمدمهدی در دسته

yahoo_msft_search_logo_jul09

آیا اتحاد یاهو ومایکروسافت بالاخره خواهد توانست گوگل را از پای در بیاورد؟ تصویر از RWW

ماراتن نفس‌گیر موتورهای جستجو در دنیای اینترنت با آمدن موتور جستجوی جدید مایکروسافت به نام بینگ شدیدتر شده است. براساس آمارهای ارائه شده، گفته می‌شود که درحال حاضر بینگ با در‌دست داشتن 8.5 درصد سهام دنیای جستجو بعد از گوگل با 65درصد و یاهو با 19درصد، در رده‌ی سوم تجارت دنیای موتورهای جستجو در اینترنت قرار دارد. برهمین اساس همواره رقیب اصلی غول دنیای نرم‌افزار در دنیای سایبر گوگل بوده است. مدت‌ها بود که مایکروسافت برای رقابت هرچه قوی‌تر با گوگل پیشنهاد خرید یاهو را با قیمت‌های مختلف اعلام کرد ولی همواره یاهو از فروش سایتش به مایکروسافت امتناع می‌کرد.

چهارشنبه این هفته بالاخره مایکروسافت و یاهو برسر همکاری درزمینه‌ی جستجو و تبلیغات به توافق رسیدند. با اعلام این خبر سیلی از تحلیل‌های مختلف دراین زمینه در سایت‌های مختلف منتشر شد.

حال با این توافق مایکروسافت امید بیشتری دارد که بتواند در رقابت با گوگل موفق شود.اما سوالی که دراینجا پیش می آید این است، که آیا این توافق خواهد توانست غول دنیای مجازی را از پای درآورد یا خیر؟ با اتحاد مایکروسافت و گوگل یاهو میزان سهم موتور جستجوی متحد، از سود تبلیغات، به 28درصد رسید، این درحالی است که گوگل به تنهایی 65درصد سود این تجارت را دراختیار دارد. برهمین اساس به نظر میرسد که مایکروسافت راه سختی برای رسیدن به گوگل درپیش دارد.

ازطرفی سود این شرکت‌ها براساس میزان بازدیدکنندگان آنها است. بنا به گفته‌ی یکی از کارشناسان، هرکدام از طرفین رقابت که بتواند افراد بیشتری از پشت رایانه‌هایشان به سمت آنها بکشاند، پیروز این رقابت است. برهمین اساس می توان پیش بینی کرد که گوگل به‌ خاطر ظاهر دوستانه‌تر و آشناتری که دارد، پیروز این رقابت باشد.

براساس توافقی که روزگذشته میان یاهو ومایکروسافت انجام شد، مایکروسافت پذیرفت که موتورجستجویش را در زیر موتور جستجوی یاهو پنهان کند. به عبارتی موتورجستجوی جدید همان یاهو است، با قدرت توام با بینگ. پیش بینی می شود که مایکروسافت بزودی نام موتور جستجوی بینگ را به نام موتور جستجوی جدید تغییر دهد. هنوز درمورد اینکه این نام چه خواهد شد توضیحی داده نشده است. هچنین گفته می شود که مایکروسافت قصد دارد در موتور جستجوی جدید، شکل و شمایل نتایج را تغییر دهد و آن را به نحو زیباتری نمایش دهد.

اما خبرمهم‌تراینکه همزمان بااین توافق، Jerry Yang مدیر ارشد یاهو نیز برکنار شد و به جای او Carol Batz جایگزین شد. مطمئنآ این تغییر به نفع مایکروسافت خواهد بود، چون “جری یانگ” مدیر برکنار شده‌ی یاهو، جزو افرادی بود که همواره مخالف اتحاد با مایکروسافت بود. این تغییر باعث هماهنگی هرچه بیشتر یاهو با مایکروسافت خواهد شد.

ازطرفی علاوه برسود بسیار زیاد این اتحاد برای مایکروسافت، یاهو نیز با این اتحاد سود زیادی کسب کرد؛ این را فراموش نکنیم که یاهو علاوه براینکه به عنوان یک موتور جستجوی قدرتمند شناخته شده است، به عنوان یک رابط خبری بسیار بررگ نیز از اهمیت زیادی برخوردارد است. میزان درآمد یاهو از تبلیغات درسایت‌های زیر مجموعه‌اش از جمله Yahoo Finance ،Yahoo Sport، و … با این توافق بسیار بالا خواهد رفت. با افزایش درآمد یاهو از این سود، میزان سهام یاهو در بورس آمریکا نیز به شدت رشد خواهد داشت و این به معنی بزرگ‌تر شدن یاهواست.

مدیرعامل جدید یاهو، خانم کارول بتز در زمینه‌ی این اتحاد گفته است :

این اتحاد باعث افزایش قدرت سرمایه‌گذاری یاهو خواهد شد و به یاهو این اجازه را خواهد داد که بتواند در زمینه‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند.

قرارداد اتحاد 10 ساله‌ی یاهو- مایکروسافت به مایکروسافت اجازه خواهد داد که بتوانند از تکنولوژی یاهو برای جستجوی بهینه‌ در اینترنت استفاده کند. همچنین یاهو 88  درصد از سود بدست آمده از تبلیغات در موتور جستجوی متحد، را در پنج سال اول از آن خود خواهد کرد. بنا به پیش‌بینی‌ها این میزان سود به مراتب بیشتر از میزان سود یاهو به تنهایی از میزان تبلیغات خود خواهد بود.

درصورتی که این اتحاد همچنان ادامه پیدا کند و یاهو و مایکروسافت براساس برنامه‌ی از پیش تعیین شده حرکت کنند، میزان سود یاهو در سه سال آینده سالانه 500 میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

اما آیا این محاسبه ها خواهد توانست که گوگل را از پای در بیاورد؟ برخی از تحلیلگران می گویند که این رقابت شاید نتواند گوگل را از پای دربیاورد ولی مطمئنآ میزان سود گوگل را از دنیای تبلیغات موتورهای جستجو کاهش خواهد داد. ازطرفی بیان می شود که مایکروسافت با این کار درصدد پاک کردن صورت مسئله است، چرا که مایکروسافت با این کار نتوانسته به  هسته‌ی تکنولوژی برتری که گوگل به آن دست پیداکرده است دست پیدا کند، تنها کاری که کرده است با یک کمپانی سود ده قرار داد بسته است، شاید این مسئله باعث افزایش نسبی سود طرفین شود ولی به واقع مایکروسافت نتوانسته است اساسآ گوگل را زیر سوال ببرد.

نکته‌‌ی آخر اینکه شاید علاوه بر تمام مواردی که در بالا گفته شد، یاهو از این رقابت ضرر بزرگی کند و آن این باشد که یاهو با این اتحاد، عملآ خود را از دنیایی که گفته می‌شد در آن جایگزین مناسبی برای گوگل خواهد بود کنار کشید.

البته فراموش نکنیم که تمام موارد بیان شد در بالا، براساس حدس و گمان بوده‌اند، تجربه نشان داده است که پیش‌بینی عملکرد شرکت‌هایی چون مایکروسافت، گوگل، و یاهو کار سختی است، به همین دلیل باید منتظر بود تا دید بالاخره  نتیجه‌ی این رقابت نفس‌گیر به کجا خواهد رسید.