javahermarket

مقدمه ای بر وبلاگنویسی - google one
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/4/21
3:45 عصر

مقدمه ای بر وبلاگنویسی

بدست محمدمهدی در دسته

وبلاگ چیست و وبلاگ نویسی یعنی چه؟ 
وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند. و افکار ، عقید اشعار و یا خاطرات خود را بری مطالعه عموم در آن قرار می دهند . از آنجایی که وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آنرا یک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد . 
و حتی گاهی برخی افراد پا را از ین هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یک رسانه ی اینترنتی می نامند .وبلاگ و وبلاگ نویسی از پدیده ای نوین در دنیای پر راز و رمز اینترنت است . هم اکنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده اند و نوشته هی خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نقاط جهان در دهکده جهانی گذاشته اند . 
تاریخچه ی وبلاگ؟ 

گرچه وبلاگنویسی در دنیا قبل از سال دو هزار میلادی بوجود آمد اما انفجار وبلاگنویسی با ورود به قرن بیست و یکم اتفاق افتاد. در ایران همین موضوع بر می گردد به بیست و سوم خرداد 1381 که اولین سرویس اریه دهنده ی وبلاگ یعنی سایت پرشین بلاگ آغاز به کار کرد (البته آن زمان پرشین دات کام بود که متاسفانه در سال 1386 این دامنه به سرقت رفت و هم اکنون این سایت با دامنه دات آی آر مشغول فعالیت است) و این پدیده در مدت کوتاهی توانست به سرعت در ایران رشد کند تا هم اکنون که تعداد وبلاگ نویسان ایرانی از مرز میلیون گذشته است و روز به روز در حال افزیش است در ضمن هم اکنون که این مطلب را می نویسم براساس آمارها رتبه ی ایران در وبلاگ نویسی تک رقمی است و ما جز ده کشور اول وبلاگنویس دنیا هستیم. 
برای وبلاگنویسی چه ملزوماتی نیاز است؟ 
از آنجا که سرویسهای تحت وب بسیاری از امکانات را بصورت ریگان در اختیار شما می گذارند شما هیچ پولی برای وبلاگنویسی نمی پردازید مگر هزینه ی که بری اتصال به اینترنت لازم است پرداخت کنید. البته ذکر این مطلب ضروری است که بیشتر سرویسهای وب برای تأمین هزینه های خود اقدام به درج آگهی در وبلاگ شما می کنند ولی در هر صورت ملزوماتی برای وبلاگ نویسی وجود دارد که آنها را در ادامه ذکر می کنم: 
امکان استفاده از کامپیوتر و اتصال به اینترنت برای تایپ و ارسال مطالب ( کامپیوتر شخصی ، کامپیوتر فامیل و دوستان، کافی نت و یا ...) فرد باید حداقل آشنایی مختصری با ویندوز(و یا یک سیستم عامل دیگر) و تایپ کردن داشته باشد(مگر اینکه مطلابتان را روی کاغذ بنویسید و بعد از وبلاگنویس دیگری بخواهید آنرا برایتان به وبلاگ پست کند) زمان کافی بری نوشتن مطالب و مدیریت وبلاگ( مثلا حداقل نیم ساعت در شبانه روز). 
از چه موقع می توان شروع کرد؟ 
هرگاه احساس کردید که مطالبی در اختیار دارید که ممکن است برای دیگران مفید یا جالب باشد می توانید شروع کنید به نوشتن وبلاگ کنید (لازم نیست مطلب شما حتما نوشته باشد بسیاری از عکاسان . گرافیستها و ... هم وبلاگهای بسیار پرطرفداری دارند) 
از کجا باید شروع کرد؟ 
اگر ملزومات گفته شده را دارید و نیز فکر می کنید که دیگر موقع آن است که به جمع وبلاگنویسان بپیوندید می توانید همین الان به یکی از سایت های ارئه دهنده سرویس وبلاگ مراجعه کرده و وبلاگ خود را ایجاد کنید به این صورت که ابتدا در این سایت ها ثبت نام نمود و نام کاربری و آدرس وبلاگ خود را دریافت کنید برای فارسی زبانان سرویسهای زیادی وجود دارند که به ارایه رایگان وبلاگ اقدام می کنند که هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند. در پایین چند مورد از این سایتها را معرفی می کنم. 
پرشین بلاگ : این سایت اولین وبسایت وبلاگ دهنده در ایران است که کاملا به زبان فارسی است و امکانات بسیار خوبی دارد . 
بلاگفا : یکی از پرطرفدارترین سرویس های وبلاگ ایرانی به زبان فارسی است . 
بلاگ اسکای : یک سرویس ایرانی وبلاگ که خدمات خود را به فارسی ارائه می دهد و از سرعت و کیفیت خوبی برخوردار است . 
منبع : blog-fa.com